کوین های خصوصی چیست؟ (Privacy Coins)

کوین های خصوصی دسته ای از ارزهای دیجیتال هستند که با پنهان کردن مبدا و مقصد، تراکنش های بلاک چین خصوصی و ناشناس را تقویت می کنند. برخی از تکنیک‌های مورد استفاده در این ارزهای دیجیتال ناشناس شامل مخفی کردن موجودی و آدرس کیف پول واقعی کاربر و مخلوط کردن چندین تراکنش با یکدیگر برای فرار از تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای می‌باشد. در حالی که بیت‌کوین و سایر بلاک‌چین‌های غیرمحرمانه به هر کسی اجازه می‌دهند تا آدرس‌های عمومی و تراکنش‌ها را در شبکه خود مشاهده کنند، و در نتیجه ردیابی سپرده‌ها و برداشت‌های افراد را نسبتاً ساده می‌کند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ارز دیجیتال چیست؟ میتوان این مطلب را بخوانید.
با این حال، کوین های خصوصی دو جنبه مختلف را کنترل می کنند. ناشناس بودن و غیرقابل ردیابی بودن هویت پشت تراکنش ها. این مزیت غیرقابل ردیابی بودن باعث می شود اشخاص ثالث نتوانند دنباله تراکنش ها را با استفاده از خدماتی مانند تجزیه و تحلیل بلاک چین دنبال کنند. استراتژی کوین های خصوصی

استراتژی های مورد استفاده توسط کوین های  خصوصی

برای حفظ ناشناس بودن و غیرقابل ردیابی موثر، کوین‌های خصوصی از استراتژی‌های مختلفی برای تبدیل شدن به خصوصی‌ترین ارز دیجیتال استفاده می‌کنند که محبوب‌ترین آنها شامل آدرس‌های مخفی، ring signatures، CoinJoin و zk-SNARK است. آدرس‌های مخفی به این صورت است که از یک فرستنده می‌خواهند برای هر تراکنش ارسالی یک آدرس جدید ایجاد کند تا از پیوند به گیرنده جلوگیری شود. Monero (XMR)، یکی از برترین کوین‌های خصوصی، از نسخه‌ای از آدرس مخفی به نام پروتکل آدرس مخفی دو کلید (DKSAP) استفاده می‌کند. CoinJoin: به عنوان یک میکسر کوین شناخته می شود که تراکنش های افراد مختلف را در یک تراکنش ادغام کرده و سپس آنها را با استفاده از آدرس های جدید به کاربران مربوطه ارائه می‌دهد. Zk-SNARK: به دارندگان ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا صحت تراکنش را بدون افشای اطلاعات شناسایی حیاتی مانند طرف‌های درگیر و موجودی حساب، اثبات کنند.

آیا کوین های خصوصی قانونی هستند؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم هم بله و هم خیر. قانونی بودن کوین های خصوصی به حوزه های قضایی فردی بستگی دارد. به عنوان مثال، در کره جنوبی، دولت، تجارت کوین های خصوصی در صرافی های رمزنگاری این کشور را به منظور جلوگیری از پولشویی ممنوع کرده است. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم، حوزه‌های قضایی که کوین‌های خصوصی را ممنوع نکرده‌اند، آن‌ها را تأیید هم نکرده‌اند، به این معنی که عملیات آنها یک منطقه خاکستری در قوانین یک کشور ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، دولت ایالات متحده مسیر متفاوتی را در مورد ارزهای دیجیتال ناشناس در پیش گرفته است و به دنبال توسعه ابزارهایی برای حذف پوشش تراکنش های انجام شده در شبکه های خصوصی است. تراکنش‌های خصوصی با استفاده از کوین‌های خصوصی لزوماً فعالیت‌های مخربی مانند پولشویی را ترویج نمی‌کنند.  بلکه به دلیل اهمیت ویژه برخی از کاربران نسبت به حریم خصوصی مالی خود اهمیت و استفاده از حقوق اساسی خود به وجود آمده اند. اگر چه تعداد سازمان های دولتی که ارزهای دیجیتال غیرقابل ردیابی را تحت فشار قرار می دهند به طور پیوسته در حال افزایش است. جالب است بدانید که که بسیاری از افراد مشهور مانند Naval Ravikant، Elon Musk و Edward Snowden همچنان از برنامه‌های متمرکز بر حریم خصوصی دفاع می‌کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که مراقب اقدامات و راهنمایی‌های تنظیم‌کننده‌های جهانی مانند (FATF) برای کوین‌های حریم خصوصی باشیم.

چرا کوین های خصوصی در برخی صرافی ها حذف می شوند؟

حذف کوین‌های خصوصی به دیدگاه‌های یک کشور یا تعهدات AML/CFT و نحوه تنظیم تراکنش‌های خصوصی در پاسخ به آن بستگی دارد. در حالی که تراکنش‌های رمزنگاری متمرکز بر حریم خصوصی می‌توانند از رگولاتورها فرار کنند، ناظران مالی بر صرافی‌های متمرکز روی ارزهای دیجیتال غیرقابل ردیابی تسلط دارند. هنگامی که یک تنظیم کننده ارز دیجیتال خاصی را در داخل مرزهای خود ممنوع می کند، یک صرافی باید در اسرع وقت معاملات را متوقف کند یا در خطر تعطیل شدن قرار گیرد. در چنین مواردی، برخی از بازارهای کریپتو ممکن است تصمیم بگیرند که معاملات را متوقف کنند در حالی که برخی دیگر به طور کامل کوین را از پلت فرم خود خارج می کنند. کوین‌های خصوصی در چند ماه گذشته با نظارت بیشتر قانون‌گذاران مواجه شده‌اند، که برخی صرافی‌ها را مجبور کرده است تا این ارزهای دیجیتال غیرقابل ردیابی را از فهرست حذف تا از پیچیدگی های نظارتی جلوگیری کنند. با توجه به این رویداد، برترین کوین‌های خصوصی مانند Dash (DASH)، Monero (XMR) و Zcash (ZEC) توسط چندین پلتفرم معاملاتی از جمله Bittrex، CoinCheck، Coinbase UK و ShapeShift از فهرست حذف شده‌اند. در حالی که ، Gemini در واقع Zcash را  در سپتامبر 2020به  لیست اضافه کرده است.
اطلاعات بیشتر در خصوص چگونه ارز دیجیتال بخریم در این مقاله بخوانید
دلیل حذف برخی کوین ها از فهرست، الزام قانون استانداردهای FATF بود که فشار زیادی را بر قانونگذاران کشور وارد می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که مبادلات یا ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی (VASP) اطلاعات شناسایی کاربر را هنگام انتقال وجوه با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. با وجود تمام این اقدامات، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که مجرمان با وجود نداشتن ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی، همچنان بیت‌کوین را بر سایر سکه‌های حریم خصوصی ترجیح می‌دهند.

چند مورد از کوین های محبوب خصوصی

ارز دیجیتال مونرو

1- Monero

محبوبیت زیاد Monero (XMR) در درجه اول به دلیل توانایی آن در کمک به ناشناس کردن کاربران است. ردیابی تراکنش های Monero بسیار دشوار است زیرا از ring signatures و آدرس های مخفی استفاده می کنند. این روش ها به پنهان کردن هویت فرستنده و گیرنده کمک می کنند. علاوه بر این، Ring Confidential Transactions یا RingCT به پنهان کردن مبلغ تراکنش کمک می کند و حریم خصوصی بیشتری را فراهم می کند. مونرو که در تاریخ 5 مارس 2022 با 15/159 دلار معامله شد، چهل و سومین ارز دیجیتال بزرگ بر اساس  داده های سایت coinmarketcapو ارزش بازار واقعی آن به مقدار 2,866,018,965 میلیارد دلار است. Zcash

2- Zcash

Zcash (ZEC) خود را اینگونه تعریف می کند: «اگر بیت کوین مانند http برای پول است، Zcash یک https است» و بر ویژگی های امنیتی و حفظ حریم خصوصی آن تاکید می کند. به معامله گران اجازه می دهد بدون اینکه هیچ یک از آنها آدرس خود را برای دیگری فاش کنند، تراکنش انجام دهند. Zcash در فهرست ارزهای دیجیتال با ارزش بازار 1,573,788,978 میلیارد دلار در رتبه 58(  بر اساس  داده های سایت coinmarketcap) قرار دارد و در تاریخ 5 مارس 2022 با قیمت 39/113 دلار به ازای هر ZEC معامله شده است.

3- DASH

DASH که در سال 2014 ایجاد شد، یک ارز دیجیتال است که به کاربر این امکان را می دهد تا با استفاده از ویژگی PrivateSend خود انتخاب کند که آیا تراکنش های خود ناشناس و خصوصی هستند یا خیر. در واقع این ویژگی با پنهان کردن منشاء وجوه شما کار می کند. این ارز برای کاربرانی مفید است که می‌خواهند در استانداردهای نظارتی کشور خود باقی بمانند. انتخاب استفاده از ویژگی ارسال خصوصی، هزینه تراکنش را اندکی افزایش می دهد. به تاریخ 5 مارس 2022 در زمان نگارش این مقاله ، DASH با ارزش کل ۹۴۶,۷۶۷,۱۳۶ دلار در رتبه 81 (  بر اساس  داده های سایت coinmarketcap) قرار گرفته است و با قیمت حدود 23/89 دلار معامله شده است.

4- Horizen

Horizen (ZEN) آدرس‌های Z خصوصی و T-Address‌های عمومی را ارائه می‌کند در واقع عملکردی مشابه بیت‌کوین دارد. با این حال، هنگام ارسال وجه از یک آدرس Z به یک آدرس T، مبلغ دریافتی را نشان می دهد. Horizen همچنین دارای یک شبکه گسترده است که به بهبود ناشناس بودن کمک می کند. در 5 مارس 2022، Horizen با 91/33 دلار معامله شده و ارزش کل بازار آن حدود 411,404,403 میلیون دلار است. این باعث شد که آن را به صد و سی و ششمین ارز دیجیتال بزرگ بر اساس داده های سایت coinmarketcap تبدیل کند.

5- Verge

Verge (XVG) به جای تکیه بر تکنیک های رمزنگاری، از فناوری موجود و آزمایش شده The Onion Router (TOR) و پروژه اینترنت نامرئی (I2P) برای محافظت از هویت کاربران استفاده می کند. TOR ارتباطات کاربر را روی یک شبکه توزیع شده از رله‌ها و تونل‌هایی که توسط داوطلبان در سراسر جهان اجرا می‌شود، منعکس می‌کند و در نتیجه هویت کاربر را پنهان می‌کند. از سوی دیگر، I2P داده های کاربر را قبل از ارسال آن از طریق یک شبکه توزیع شده جهانی ناشناس، همتا به همتا و داوطلبانه، رمزگذاری می کند. این اجازه می دهد تا مکان ها و آدرس های IP معامله گران در تراکنش پنهان شودند. به تاریخ 5 مارس 2022، Verge با ارزش کل 158,381,515میلیون دلار و نرخ مبادله 09599/0 دلار در رتبه 272 بر اساس داده های سایت coinmarketcap قرار گرفته است.

6- Beam

یک توکن متمرکز بر امنیت با ویژگی های اصلی است که شامل کنترل کامل بر حریم خصوصی شما می شود. همه تراکنش ها به طور پیش فرض خصوصی هستند و هیچ آدرس یا اطلاعات خصوصی دیگری در بلاک چین ذخیره نمی شود. این توکن به دلیل اندازه بلاک چین فشرده، قابلیت ممیزی پذیری، پشتیبانی از تراکنش های آنلاین و آفلاین، مبادلات اتمی و ادغام کیف پول های سخت افزاری، برتری ویژه ای نسبت به بقیه داردد به تاریخ 5 مارس 2022، در زمان نگارش این مقاله توکن های Beam با قیمت 325909/0 دلار با ارزش کل بازار 35,488,671 دلار معامله شده اند که آن را به 598 امین ارز دیجیتال با ارزش، بر طبق داده های سایت coinmaeketcap تبدیل کرده است.

Comments

Popular posts from this blog

چگونه ارز دیجیتال رایگان بگیریم؟